Kursledare

Peter Sterwe

En av grundarna av MONITOR ADB-utveckling på tidigt -80-tal. Har mångårig erfarenhet av utbildning och kursutveckling inom IBM stordatorområdet.

Han arbetade flera år inom IBMs utbildningsavdelning, sedan inom MONITOR och Cap Gemini m.fl, nu ansvarig ägare av cobolskolan.se samt MONITOR IT-utbildning.

Under många år har han levererat företagsintern utbildning till företag samt lärartjänster i samarbete med IBMs olika utbildningspartners och har även genomfört flera längre grundutbildningar för COBOL-programmerare i IBM z/OS-miljö för olika företag.

Han har även  arbetat med utbildning i Windows-miljöer, framförallt Windows NT och Visual Basic, mestadels som lärare inom Informator Utbildning, och har innehaft flertalet Microsoft-certifieringar, bl.a MCT, Microsoft Certified Trainer och MCP, Microsoft Certified Professional.
Innehar även CTT Certified Technical Trainer och CTT+ Certified Professional certifieringar.

Nils-Olov Wessel

Har mångårig erfarenhet av IT-systemutveckling och har en stor del av tiden arbetat i stordatormiljö men även i andra miljöer. Han har arbetat som konsult större delen av tiden och varit verksam i många skilda verksamheter, oftast i stödjande och ledande roller inom systemutveckling.

Han arbetade tidigt mycket med utbildning från Jackson Structured Programming och på senare år med plattformsoberoende SQL. Han har arbetat med relationsdatabaser sedan 1986 och började då med utbildning i DB2 och SQL där han tog fram ett flertal kurser för COBOL/DB2/SQL-programmerare.

Han är även IBM Certified Solutions Expert, DB2

cobol-kurs Cobolskolan Sverige